Norges studenttennisforening

Norges studenttennisforening

Hvorfor akkurat tennis?

Postet av Norges studenttennisforening den 21. Okt 2018

Man hører ofte trenere og spillere hevde at tennis er en idrett som kan følge deg hele livet. Tennis, i likhet med andre idretter, har flere trekk som tyder på at dette er sant. Likevel må vi stille spørsmålet; stemmer dette? 

fysiske grunner til å spille tennis

Man hører oftere og oftere om kliniske bevis om den helsemessige fordelen ved å spille tennis. For eksempel, en gjennomgang av tennis relatert helseforskning fra 1966-2005, konkluderte med at veteranspillere demonstrert større aerobkapasitet, bein tetthet og styrke, samt lavere kroppsfett og forbedret reaksjonstid sammenlignet med mennesker i tilsvarende aldersgruppe. Det kunne imidlertid ikke påpekes at tennis alene var ansvarlig for disse positive fysiske trekkene. Vi vil imidlertid prøve å oppsummere de positive fysiske fordelene ved å spille tennis som beskrevet i rapporten nedenfor.



Egenskaper ved tennis
Fysiske gevinster man får fra tennis

En fysisk idrett som fremmer helse, god form og motstand mot sykdom.

Metaboliserer (brenner) fett, forbedrer kardiovaskulær- og immunsystemet, og øker energinivået. Konkurransespillere brenner flere kalorier enn idrettsutøvere som driver med aerobic, skøyting og sykling bl.a. Det har også blitt rapportert at personer som spiller tennis tre timer i uken (med en moderat intensitet) reduserte risikoen for død, uansett årsak, med 50%.
Relativt høye energinivåer opprettholdes og sub-maksimal trening utføres over en lengre varighet.
Styrker aerob tilstand. Forskning viser at middelaldrende menn som spiller tennis, sammenlignet med andre idretter, har en betydelig lavere forekomst av kardiovaskulær sykdom sammenlignet med andre på deres alder. Forskning har også bevist, regelmessig, at tennis har den samme positive påvirkningen blodtrykket som moderate, intensive øvelser.
Korte, intense perioder med aktivitet etterfulgt av en hvile, hvor musklene delvis kan gjenopprette sine energilager.
Styrker anaerob form samt balanse og fleksibilitet. Tennisspill har er forbundet med økt plasma HDL-kolesterolnivå, som igjen har vært knyttet til redusert risiko for kardiovaskulær sykdom. Man kan da trekke slutningen at å spille tennis reduserer kardiovaskulær sykdom.
Utvikle evnen til å lese motstanderen, reagere på deres slag og huske motstanderens spillvaner.
Forbedrer en persons evne til å lese motstanderens kroppspråk samt personens reaksjonsevne. Å spille tennis forbedrer personens evne til å reagere på stimuli, noe som gjør at eldre mennesker som spiller tennis har høyre reaksjonsevne enn andre på sin alder.
Evnen til å bevege seg side-til-side opp-og-ned i jakt etter ballen.
Hjelper med å opprettholde bevegelseshastighet og evnen til å ta raske retningsendringer.
Konstant variasjon mellom spill og stopp i spill, samt mulighetene til bevege seg i fem forskjellige retninger i løpet av et poeng.
Bygger benstyrke og utvikle dynamisk balanse. Tennis er en aktivitet som kombinerer tradisjonell utholdenhet og løpe med motstand (grusbaner).
Evnen til å bevege seg rundt banen, og slå gjennom ballen, som krever full koordinasjon av store muskelgrupper.
Utvikle motoriske koordinasjon basert på styrke.
Man har slag som er basert på touch, samt vinklede volleys, stoppballer og lob.
Utvikle motoriske koordinasjon basert på touch.
Å beregne kontaktpunktet til racket og ball (konstant krav til motorikk).Styrker hånd-øye koordinasjon. 
Kunne strekke og manøvrering  seg til ballen.Styrker fleksibilitet og mobilitet. Oppmuntrer til muskelaktivitet i hele kroppen gjennom dynamisk posisjonering på banen. 
Vektbærende idrett
Utvikler beinstyrke og bein tetthet (spesielt i den dominerendes arm humerus, lumbal-området i ryggrad og lårhalsen), slik at risikoen for osteoporose blir kraftig redusert.



Kommentarer

0 Kommentar

— Guest
Captcha
Powered by: Bloc